Sanyi és Forrest

Sanyi és Forrest

Tessékmondani be kell ütni a pénztárgépbe?

2009. július 28. - Csirke Gábor

Sajnos az adózó még igen gyakran, alacsony színvonallal találkozik a tájékoztatási telefon vonalakon. (06-40-424-242) Előfordul, hogy a tájékoztatás iránya megfordul a beszélgetés során, az ügyintéző felkészületlensége miatt. Nagyobb könyvelőirodák azért nem használják a telefonos lehetőséget, mert alacsony színvonalú és megbízhatatlan. Ezt sanos egy egyszerű kis egyéni vállalkozó nem biztos hogy tudja és vakon bízik. Ha megbüntetik a helytelen gyakorlatér akkor meg nem tud semmire se hivatkozni, rajta verik el az államgépezet éhségét.

 

Én már találkoztam olyannal is hogy mikor a hölgy nem tudott - az igen egyszerű - változásbejelentési kötelezettséghez kapcsolódó nyomtatvány kiválasztásában segíteni, megtagadta a visszahívást és az utólagos keresés lehetőségét. Hivatkozási alapja az volt hogy ez „általános tájékoztatási vonal”. Nyilván arra gondolt, hogy túl nehéz a kérdésem. Arra már nem volt lelki erőm hogy elmagyarázzam az általános szó irányultságát, azaz hogy nem konkrét adózóval, eseménnyel, hanem általánosan alkalmazandó adózási szabályokkal kapcsolatos kérdéseknek a vonala.

 

Szóval van hogy az adóhatóság önkényesen szűkíti az ART által lehetővé tett szóban való előterjesztés lehetőségét. Elvégre ezt úgy se tudja utólag bizonyítani az adózó, ha meg esetleg tudja is nem fog vele vesződni, elvégre őneki az adott problémát, adózási gondját kell megoldani.

 

Tettünk egy próbát egy mindennapi kérdésben, sejtve, hogy mi is lesz a végeredmény.

 

Két régióban kértünk tájékoztatást és láss csodát ellentétes választ kaptunk. Ugyanazt az adóteljesítményt nyújtva két adózó a gyakorlatban nem ugyanazt a szolgáltatást kapja az államtól. Tessék a kabarégombot benyomni és röhögni hangosan. Arany szavaival élve: Rajongva tűnt elém a sátrak népe: (...) / Dicsőséget szomjaznak minden áron, / De, ha nem kell vér, olcsón is veszik; / Ritka dolog, hogy egyetértsen három; / A holnapot ma bízvást megeszik”

 

 

Székesfehérvári irányítószámmal (jó válasz)

 

- Tessék tájékoztatás! Xxxxxxxx Ági

- Kezét csókolom, jó napot kívánok! Pénztárgép használattal kapcsolatosan lenne kérdésem.

- Igen

- Az lenne a kérdés, hogy amennyiben az üzlethelyiségben a vevő számlát kér a vásárlásról, az esetben mi a helyesbizonylatolási rend? Mit kell tenni?

- Akkor nem kell beütni a pénztárgépbe. Korábban be kellett, nem olyan régóta van így. A készpénzeset akkor bekellett. Elég a pénztár jelentés - amit a nap végén elkészítenek - elég annak a göngyölítése és göngyölt számla.Korábban ez úgy működött, hogy azt is be kellett ütni a pénztárgépe, és a nyugta amit kiadott a gép összetűzésrekerült a készpénzfizetési számlának a másolati példányával, az eredetit meg kapta a vevő. Most már nem kell beütni.

- Mi történik, ha mégis így jár el egy-egy bolt? Mi történik, ha ilyen rossz metódus szerint járt el - a korábbi

rendszer szerint működött - az üzlet mostanában is? Mit tud tenni?

- Hogy mit tud tenni? Énszerintem ő most többletmunkát tesz magának ezzel. Ez nem szankció alap, ha ez a kérdés.

- Igen ez a kérdés.

- Szerintem nem szankcióalap mert nem az új jogszabályt alkalmazta, mert esetleg elkerülte a figyelmét ahatálybalépése, de ezt követően amikortól tudomása van már ezt alkalmazza és ezt igazolja. Tehát írnák egyfeljegyzést és esetleges ellenőrzésnél igazolás arra vonatkozóan hogy így működött.

- Tehát bizonylat korrekciót ne végezzen el?

- Bizonylatkorrekcióra nincs szükség, mert ÁFÁ-t duplán nem fizetett be, ügyfél megkapta az eredeti példányt. Sajátmagának végzett egy plusz műveletet amire nem volt jogszabályilag kötelezett. Nincs mit bizonylaton javítani. Miregondol javításra, hogy beüsse a pénztárgépbe?

- Igen hogy esetleg a pénztár szalagot korrigálja.

- Nem tudom megtenni, visszamenőlegesen nem tudok a pénztárgépbe visszamenőlegesen ütögetni, ezt nem tudomkorrigálni.

- Árulnak a boltokban ilyen korrekciós bizonylatot amit a pénztárgéphez használnak szigorú számadásúnyomtatványként. Akkor ezen se kell átvezetni ezeket a tételeket?

- Nem tudom pontosan milyen az a bizonylat, nem láttam még ilyet, hogy mit tartalmaz.

- Ez azt tartalmazza, hogy ilyen jegyzőkönyv szerű - régebben nem mindegyik készülék rendelkezett azzal a működési elvvel, hogy lehessen tételt helyesbíteni. Ha volt egy félreütés mondjuk nagyságrendi hiba miatt akkor ezen a bizonylaton rögzítették, hogy hányas tétel mi volt a nagyságrendi hiba, melyik napon, milyen áfa kulcsba, milyenösszeg és ez volt a bizonylata a pénztárjelentés napi zárása során.

- Ha jól értettem ez egy olyan funkciójú bizonylat ami hiba esetén esetleges sztornírozás kell. Ez nem az akategória!

 

Ózd -i irányítószámmal (hibás válasz)

 

- Apeh tessék parancsolni!

- Kezét csókolom, jó napot kívánok! Pénztárgép használattal kapcsolatosan lenne kérdésem.

- Igen parancsoljon

- Az lenne a kérdés, hogy amennyiben az üzlethelyiségben a vevő számlát kér a vásárlásról, az esetben mi a helyes bizonylatolási rend? Mit kell tenni?

- Hát ugye a tételt azt a pénztárgép amúgy is kell, hogy tartalmazza, illetve hogy a pénztárgépbe az ellenértéket,az adott összeget szerepeltetni kell. Abban az esetben, ha erről a vevő számlát kér akkor számla kiállításikötelezettség áll fenn. Ki kell állítani a számlát akár kézi - erre szolgál a készpénzfizetési számlatömb - és gépivel ki lehet ha erre a pénztárgép erre alkalmas.

- Igen

- És akkor a számla kiállítása megtörténik a számlatömbből kézzel, mert a vevő ugye azt kérte. Van -e további teendő?

- A pénztár szerepel ugye a pénztárgépbe, mert beütésre került.

- Akkor be kell ütni.

- Hát ez természetes igen!

- És még mi az adminisztrációs teendő? Ugye van két bizonylatom. Ha jól tudom ezt bele kell tűzni a másodpéldányhoz? (A pénztárgépszalagnak az első szelvényét?)

- Nem kell beletűzni, majd ott lesz a bevételi kiadási pénztárbizonylat.

- A napi záró pénztárszalag alapján van általában megírva a pénztárbizonylat, nem tételesen. Ha van egy nap mondjuk300 vevő, akkor nem 300 pénztárbizonylatot készítünk. Nyilván a napi záró pénztárszalag alapján csinálunk egy bevételi pénztárbizonylatot.

- Így van

- Tehát azt a szelvényt amit a pénztárgép kiad, azt a vevőnek kell odaadnom? Vagy mi vele a teendőm?

- Hát hozzátűzni a számlához!

- Akkor meg kell őrizni ezt is!

- Természetesen. Úgy szokott működni, hogy a pénztárgépből ami a nyugtának felel meg azt hozzátűzik a számlához.

- És ebben semmi változás nem volt mostanában?

- Nem volt semmi. Ami változás volt az a húsz százaléknak a változása.

- Tehát ha így járok el akkor nem büntetnek meg egy operatív ellenőrzés során, ha számla kérés van esetleg. Akkor ez a helyes metódus.

- Ez alapján én úgy gondolom, hogy igen. Nyilván a többi körülményt is vizsgálja az operatív ellenőrzés.

- De ebbe a tekintetbe, csak ebbe a tekintetve nézve a kérdést nyilván. Nem másra vonatkozóan.

- Érti, hogy ezt én mért mondom? Én honnan tudjam, hogy a teljes körű információt szolgáltatja -e, vagy se? Én aztmondom, hogy ennek így meg kell lennie. Nyilván a számviteli bizonylatokból a bizonylatolásból egyértelműnek kell lennie, hogy a készpénzes számla kiállításra kerül, minden rajta van, ami a pénztárgépbe beütésre kerül. Akkor a pénztárszalagot nyomon tudják követni, másrészt ha ezt a bizonylatot hozzátűzik a számlához én azt úgy gondolom,hogy elegendő kell, hogy legyen. Emellett az operatív ellenőrzés a helyszínen még mit néz az már egy másik dolog.

- Persze ez természetes. Tehát a véletlenül nem lesz beütve a pénztárgépbe az lesz akkor a bírság alap, erre kellodafigyelni?

- Természetesen

- Megkérdezhetem hogy kivel beszéltem?

- Xxxxxx Zita

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sandf.blog.hu/api/trackback/id/tr891273675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása